Hasznos információk traffipaxról, jelzőkészülékről és a lézerblokkolókról!

Fontos tudnivalók!

A korábbi években a gyorshajtást és egyéb kihágásokat szabálysértési eljárás keretében a szabálysértési hatóság bírálta el. Nemrég azonban elfogadták az objektív felelősség elvét, melynek értelmében a szabálysértéseket elkövetőkre közigazgatási eljárás keretében közigazgatási bírságot szabnak ki, előreláthatóan 2008. május 1-jétől. Az újfajta rendszer célja, hogy a jövőben ne lehessen kibújni a felelősség alól, a bírságot a jármű vezetője köteles megfizetni, vagy az autó tulajdonosa. A büntetés összege 30 ezertől 300 ezer forintig terjed. A legmagasabb bírságot akkor szabhatják ki, ha valaki 150 százalékkal túllépte a megengedett sebességet, például az ötvenes táblánál 125-tel haladt.

Jövőre a jelenlegi 130 helyett körülbelül 1400 sebességmérő eszköz állhat készenlétben az utakon a gyorshajtó autósok lefényképezésére, mivel traffipaxokat a tavaly év végén elfogadott és a közeljövőben megjelenő jogszabályok alapján májustól a közútkezelők (például az önkormányzatok) vagy az általuk megbízott közreműködők is kihelyezhetnek majd, és lefotózhatják a megengedett sebességnél gyorsabban haladókat, a piros jelzésen áthaladókat, a tilosban parkolókat és várakozókat, a leállósávban előzőket.

Mivel az említett cégek a bírságok után jutalékot kapnak, így egyértelműen profitorientáltak lesznek és céljuk a lehető legnagyobb mértékű bírságot jelentő felvételek elkészítése lesz. Így várhatóan ezen cégek nem az iskolák előtti zebrához teszik majd ki a műszert, hogy a balesetek számát csökkentsék, hanem az indokolatlanul kihelyezett vagy kint felejtett 30-as táblák mögé elbújva, akár nem is szemből, hanem hátulról az elhaladó autókat fogják mérni, mivel a fotón már nem szükséges, hogy a vezető arca felismerhető legyen.

Hogyan lehet védekezni?

A védekezésnek, ahogyan a mérésnek is két csoportja van. Egyik a radaros, másik a lézeres mérés elleni védekezés.

Védekezés a radaros mérés ellen!

Radaros méréssel leggyakrabban autópályákon a telepített dobozokban találkozhatunk, de pár 1-2 tucat még a rendőrség állományában is megtalálható. Ezen radarok 3 különböző frekvencia sávban működnek, melyeket K, Ka, Ku sávoknak hívnak. Ku sávon már nincs mérő műszer, így nem is fog vele találkozni. Esetleg érdemes utána nézni, az adott műszerek amik még működnek, az ország mely részén találhatók. Ka sávon kb. 15db, és ezek legveszélyesebb radaros mérő, mivel ezek csupán 0,5 mW teljesítménnyel dolgoznak, amit megfelelő távolságból csak a legjobb detektorok érzékelnek. Hasonlóan nagy, de más jellegű problémát okoznak a K sávon dolgozó radarok, ilyenek véda rendszer mérői, mivel ezek működési frekvenciája megegyezik az önműködő ajtók (bankok, bevásárlóközpontok, benzinkutak, stb.) működési frekvenciájával, így ez gyakorlatilag városban szinte folyamatos vakriasztást jelent. Ha már van mobil detektora, vagy vásárol ilyet, érdemes kipróbálni a csomagban mellékelt tartó helyett egy házilag készített, vagy már internetről beszerezhető függőleges tartóval. Egyesek tapasztalatai szerint így jelentős mértékben csökken a téves riasztások száma és az érzékenység is.

Szintén probléma lehet, ha a jármű szélvédője fémgőzölt, ugyanis azon a rádióhullámok nem jutnak át, így a mobil detektor használata eleve kizárható, csakis beépített változatban lehet gondolkodni, ahol az antenna elöl a motortérben található.

Ér-e valamit a lézerdetektor?

Természetes ér. Számos mobil detektor egyben lézer mérés jelzésére is képes, valamint kapható kimondottan lézer detektor is (PGT LaserAlert jelzőkészülék). Egy kedves fórumozó megfogalmazását idézve „Előre tájékoztat, hogy legyen időd előkészíteni a pénzt, mire megállsz a kasszánál” ugyanis amikor jelez akkor a sebességünk már meg lett mérve,de lehet szerencsénk, ha még a rendszám leolvasásához szükséges távolság (150m) előtt le tudunk kanyarodni az útról, félre tudunk állni, be bújunk egy másik autó mögé, vagyis trükközni kell

Védekezés lézeres mérés ellen!

Jelenleg is és várhatóan május után is ezen eszközökből van több, így a napi közlekedés során sokkal valószínűbb a velük való találkozás. Közös bennük, hogy 904nm környéki infravörös tartományban dolgoznak és akár több km-ről is megmérhető velük egy jármű sebessége. Fontos tudni, hogy a lézer fénye tölcsér formájú, mely 100m távolságban kb. 30-60 cm és elsőre a rendszám környékét próbálják meg eltalálni. Létezik és legálisan használható olyan eszköz, mely ezen infra jeleket érzékelve saját jeladói segítségével téves „visszaverődő” jeleket produkálnak, melynek hatására a mérőműszer nem tud értelmezhető eredményt számítani, ezt nevezik blokkolásnak. A blokkolóknak jelenleg két nagy csoportja ismert, az olcsóbb, infraledes és a kicsit drágább lézeres. Vásárlás előtt minden esetben mérlegelni kell a két termékcsoport közötti különbségeket. Melyek ezek?


Infraledes blokkolóval legfeljebb 50-100m távolságig lehet blokkolni, lézeressel (Laser Interceptor , Antilaser Priority , LaserTrack, Kiyo Ultimate) bizonyos esetekben akár JTG (Jam to Gun) azaz egészen a mérés pontjáig. Egyes országokban használnak olyan traffipax készülékeket, melyek kijelzik, ha blokkolni próbálják őket. Az infraledes blokkolók „jammed” hibakódot produkálnak, míg a lézereseket többnyire nem veszik észre (vásárlás előtt a konkrét típus forgalmazójától erre kérdezzen rá) Infraledes blokkolók nem mind szeretik, ha egy irányba 3 fej néz, nagyobb jármű esetén viszont indokolt lehet a több fej. Lézeres esetében ha a beltéri egység kezel több fejet akkor azokat akár egyesével bővítve is rá lehet csatlakoztatni később. Mérlegelni kell tehát, akarjuk-e esetleg külföldön használni, vagy csakis itthoni használatra szeretnénk, védeni kívánjuk-e most, vagy később az autó hátulját, számítunk-e kanyar utáni közeli mérésekre vagy sem. Ezenfelül fontos szempont, hogy egy 2 fejes infraledes blokkoló árának kb. a duplája egy 2 fejes lézeres.


Ha eldöntöttük, melyiket választjuk, felszerelés előtt érdemes konzultálni a kereskedővel vagy más olyan személyekkel akiknek régóta van már hasonló, hogy az adott jármű mely pontjára érdemes elhelyezni a blokkoló fejet vagy fejeket ahhoz, hogy a legjobb eredményt érjük el. Felszerelés során nagyon fontos, hogy a fejek párhuzamosan előre nézzenek és vízszintesen legyenek felszerelve. Ha nem így járunk el akkor a blokkolási távolság az elérhető sokszorosa is lehet. A legtöbb kereskedő ingyenes tesztelési lehetőséget is biztosít, amit javasolt igénybe venni még az "éles" teszt előtt. Ott pontosan kiderül, ideális esetben milyen távolságig védett a jármű, mik a sebezhető pontok rajta, kell-e még állítani, stb.

Hogyan használjuk a blokkolót?

Aranyszabály, hogy egyetlen blokkoló sem védi meg a száguldozókat. Notórius gyorshajtóknak felesleges is bármilyen blokkolót venniük. Még egy tökéletesen beállított JTG blokkolást biztosító lézeres egység is megmérhető lehet bizonyos esetekben, így a sebességhatárok betartása mindenekelőtt fontos. Ha mégis gyorsabban menne, mint a megengedett és a blokkoló elkezd jelezni, mindenképp lassítson a megengedett sebességre és ezt követően kapcsolja ki a blokkolót, így lehetőséget adva a mérés elvégzésére (egyes lézeres blokkolók, Laser Interceptor, Antilaser Priority, LaserTrack, Kiyo Ultimate automatikusan kikapcsolnak 4-8 másodperc után). Ellenkező esetben (főleg JTG blokkoló esetében) csupán a kezelő személyt fogja felidegesíteni és még ha az izzókészlet rendben is van, akkor is fog találni valamit, miért megbüntetheti. Ami viszont ennél is rosszabb, ha a sok problémás autós miatt a kormányrendelet 13. pontját ismét visszateszik, megtiltva ezzel mindennemű detektor és blokkoló használatát. Természetesen annak, aki blokkolót használ melegen ajánlott, hogy minden kötelező tartozék és irat rendben legyen.

A radar- és lézerdetektor felszerelése:

  1. Olyan helyre kell szerelni a detektort, ahol anélkül is látjuk, hogy a szemünket le kellene venni az útról, hiszen nagy sebességnél az az egy-két másodperc akár száz méter "vakrepülést" is jelenthet.
  2. Általában a szélvédő alsó ívére ajánlja valamennyi gyártó a detektor felszerelését. Egyes vélemények szerint azonban nőhet a radar elleni érzékenység, ha a detektor a belső visszapillantó tükörhöz kerül felillesztésre, a szélvédő felső ívéhez. Így viszont csökkenhet a lézeres mérés jelzésének esélye, mert a detektor távolabb kerül a rendszámtábla síkjától, ami a lézeres mérés gyakori célpontja.
  3. Ne szereljük az ablaktörlőlapátok mögé, azok takarásába a detektort!
  4. Lehetőleg minden irányból vízszintesen szereljük fel a detektort! A szélvédő-konzollal ez könnyen megoldható.

Védelem:

  1. Parkoló autóban ne hagyjuk felszerelve a nagy értékű készüléket, mely esetleg autófeltörésre csábíthat! Jobb helye van a kesztyűtartóban.
  2. Napon, hosszabb ideig parkolva is vegyük le a készüléket a szélvédőről!

Riasztás:

  1. Teszteljük készülékünket! Tanuljuk meg riasztásait felismerni, akár hang alapján is! Pl. a Headline készülékek az érzékelt veszély típusától és erősségétől függően más-más hangot adnak ki.
  2. Olvassuk el a használati utasítást, amit készülékünkhöz kapunk!

City és Highway üzemmód:

  1. Városban használjuk a City-üzemmódot! Ez valamelyest csökkentheti a zavaró, hamis riasztások számát. De pl. a belvárosi környezetben így is akadhat néhány.
  2. Országúton, autópályán, nagy sebességnél használjuk a Highway üzemmódot, mely biztosítja a lehető legnagyobb érzékenységet, így időt adva a lassításra!
  3. Belvárosban ne lépjük túl jelentősen a megengedett sebességet!

Reagálás:

  1. Riasztás esetén azonnal cselekedjünk! Legalább a gázt vegyük el!
  2. Tegyük át lábunkat a fékre, ha meglátjuk a traffipaxot, azonnal fékezhessünk!