Gyakori kérdések traffipaxról, jelzőkészülékről és a lézerblokkolókról!
Mi az a lézerblokkoló?
A lézeres sebességmérés kijátszására szolgáló eszköz. Általában több fejjel rendelkeznek, amiket a jármű elejére ill. ritkábben a hátuljára szerelnek fel. A fejekbe épített érzékelők figyelik a sebességmérőből származó infra fényhullámokat és ha ilyet érzékelnek, akkor azonnal -saját algoritmusuk alapján generált impulzusszámú- infra fénnyel válaszolnak. Ezáltal ellehetetlenítve a mérést. A fejekben található fénykibocsátó eszköz lehet LED vagy lézerdióda. Mivel a megfelelő védelemhez a fejek száma nagyban függ a jármű méreteitől, színétől, ezért vásárlás előtt mindenképpen érdeklődjön a forgalmazóknál. A legtöbb típus alkalmas későbbi bővítésre is, további fejek felszerelésével.
Lézerblokkoló használata 2019-től! Leszereljem vagy hagyjam fent?
Nem kell leszereltetned a lézerblokkolót, hiszen nem tiltották be, csak a sebességmérés akadályozását, megzavarását tiltja rendelet.Tehát parkolószenzorként, lézer jelző detektorként továbbra is nyugodtan használhatod lézerblokkolódat! Javasoljuk az időkorlát beállítását, hogy véletlenül se zavarjuk a sebességmérést. További információkért hívjon minket! Tel.: +36 70-256-77-50 vagy vezetékes +36-24-447-008 telefonszámon!
Legális a lézerblokkoló használata, beszerelése, birtoklása?
Igen, legális a lézerblokkolók beszerelése, birtoklása és parkolószenzor, kapunyitó, lézer érzékelő üzemmódban használata Magyarországon. Az általunk forgalmazott eszközöknél automatikus lekapcsolás állítható be, hogy ne tartsa fel feleslegesen a traffipaxot készülékünk. A 175/2003 (X.28.) Korm. rendelet hatályba lépése után a radardetektor és a lézerblokkoló nem tartozik a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök kategóriájába.
Használható Ausztriában a lézerblokkoló?
Az osztrák határt átlépve, Ausztriában lézerblokkolónkat állítsuk érzékelő üzemmódra, mert a magyar rendszámos autókra kitüntetett figyelmet fordítanak az osztrák rendőrök. Ha gyakran léped át az osztrák határt, vagy huzamosabb időt töltesz Ausztriában lézerblokkolóval, javasoljuk a rejtett felszerelést vagy a LaserTrack Flare vékony rendszám tartó keretes lézerblokkoló megoldását. Bővebb információért hívj minket a 0612200462 telefonszámon, vagy látogass meg minket személyesen!
Miért kerül az egyik lézerblokkoló 3X annyiba, mint a másik, amikor kétfejes mindkettő?
Alapvetően kétféle blokkolótípus létezik. Az egyik az infraleddel, a másik az infra lézerdiódával dolgozó. Az infraledes típusok (pl: Blinder, Lasertek) általában olcsóbbak lézeres társaiknál (pl: AL Priority, Laser Interceptor, LaserTrack), viszont kisebb teljesítményűek és nagyobb méretűek.
A ledes modellek jó szolgálatot tehetnek kisebb méretű és/vagy sötét színű autókon, ha megfelelően el tudjuk helyezni a fejeket. A blokkolás max. 50-100m távolságig lesz hatásos. A lézerdiódás típusok képesek a legnagyobb autókat is levédeni, nagyobb teljesítményük révén. Ezek akár egészen a mérőig is képesek blokkolni (JTG). Aki sokat jár külföldön, annak ajánlott utánanéznie a helyi szabályoknak, ugyanis Európa nagy részén tiltottak ezek az eszközök. Néhány sebességmérő képes felismerni a blokkolót, aminek nem fognak örülni az ottani rendőrök. Sajnos a LED-es technológiájú készülékek mindig kiváltják a "jammed" hibaüzenetet a mérőműszer kijelzőjén, míg a lézeresek nem.
Radardetektor törvény?
Nincs ilyen, a radardetektorok továbbra is szabadon használhatóak Magyarországon. A tiltás egyébként is okafogyott volna, hiszen ezek a készülékek is ugyanazt a célt szolgálják mint a traffipaxoknak kellene: lassítunk a veszélyes útszakaszon.
Mi az a radardetektor?
Radaros sebességmérőket előjelző eszköz. Tulajdonképpen egy nagyfrekvenciás vevő, amely képes érzékelni a traffipaxok által kibocsátott rádióhullámokat és jelzést adni a jármű vezetőjének. Nagy választékban beszerezhetőek. Márkától, tudástól, extra szolgáltatásoktól függően változik az áruk kb. 30-200e Ft-ig. Általában igaz, hogy minél drágább egy készülék, annál nagyobb az előjelzési távolság és kevesebb a téves riasztás. A hazánkban használt radarsávok: K, Ka, Ku. Magyarországon a legtöbb amerikai modell nem nyújt kellő védelmet, a Ku sáv hiánya miatt.
A rendőrségi URH-t, taxisok CB rádióját is mindig jelzi a radar-detektor?
Szerencsére nem így van, jól meghatározott frekvenciákat figyel a berendezés.
Minden zavarforrásra jeleznek a radart érzékelő készülékek?
Nem. Természetesen megvannak azok a zavaró tényezők, melyek téves riasztást generálnak (pl. automata ajtók a benzinkutakon stb.), de a mai készülékeinknél már megoldott ez a probléma is a különféle új szűrők alkalmazásával. Lásd: Whistler traffipaxjelzők!
Milyen típusú radardetektort vegyek?
A Magyarországon, Európában használt traffipaxok nem egyeznek meg pl. az Amerikában használtakkal, így sok ottani detektor nem tartalmazza a Ku frekvenciát, amin az európai traffipaxok egy része működik, valamint egyéb különbségek is fellelhetők, így csak megfelelő forrásból beszerzett készülékek használata javasolt lokálisan. Mielőtt bármit is vásárolna, el kell dönteni, mi a cél, mi ellen és milyen szintű védelem kell. Elegendő-e ha csupán 100-200m-ig védi meg egy blokkoló, esetleg az autópályás fix dobozok ellen kell vagy maximális védelmet szeretne.
Egyrészt érdemes utánajárni a szokásos útvonalakon amerre közlekedünk, milyen mérőberendezések vannak. Hány és milyen típusú radaros illetve hány és milyen típusú lézeres készülék. Budapest területén például radaros készülékből szinte csak K sávos található ami csaknem feleslegessé teszi a detektor vásárlását, mivel az összes automata ajtó (benzinkút, bevásárlóközpont, stb.) ezen a frekvencián található, így a detektor folyamatosan fog jelezni ami inkább idegesítő, mint hasznos.
Autópályán elhelyezett dobozokat pedig csupán a felső kategóriás detektorok képesek az esetek többségében időben jelezni (Rx65, Bel966, Valentine 1). Ezen dobozok detektálásánál segíthet a detektor függőleges felszerelése is)
Lézeres méréseknél fontos, hogy az adott blokkoló minden magyarországi lézert ismerjen, beleértve a CAM S1-es típust is, melyet kizárólag nálunk használnak. Lézerblokkolóknál két fő csoportot különböztetünk meg, a ledes és a lézeres termékeket.
Az olcsóbb, infra ledes változatok teljesítménye jóval alacsonyabb lézeres társainál, így az általuk biztosított védelem inkább csak távoli mérések (országút, autópálya) hatásos, 100-150m körül az autó mérhető lesz. A ledes blokkolók között is jelentős árkülönbség van, de itt inkább a márkanevet kell megfizetni. Érdemes vigyázni viszont az egyes utánzatokra, melyek egy ismer termék régebbi verziójának másolata. Fontos tudni, hogy egyes országokban a mérőműszerek érzékelik, ha ilyen ledes technológiára épülő eszközzel akadályozzuk a mérést, ilyenkor „JAMMED” kódot adnak a kezelőnek.
A blokkolók drágábbik csoportja a lézeres technológiára épülő termékek. Ezekkel jelentősen hatékonyabb védelmet lehet kialakítani. Ezen termékeket általában nem érzékelik a mérők, így elvben külföldön is észrevétlenül használhatók (kizárólag saját felelősségre).
Egyaránt igaz mind a lézeres, mint a ledes blokkolókra, hogy megfelelő eredményt csak helyes beállítás mellett biztosítanak. Helytelenül felszerelt blokkoló fejekkel még a legdrágább eszközök is mérhetők lesznek.
A drágább radardetektor a jobb?
A készülék ára leginkább a kényelmi szolgáltatásokat, funkciókat határozhatja meg, másodsorban a traffipaxok jelzési távolságát, a készülék érzékenységét. A drágább jobb is általában, de nincs egyenes arány az árnövekedés és a teljesítmény növekedése között.
Mi az oka annak, hogy a fixen telepített radarokat egyszer időben jelzi a detektorom, máskor viszont csak nagyon közelről?
Az autópályákon (egyelőre M1) telepített Ramet AD9 típusú radarok nagyon kis teljesítménnyel dolgoznak. Ezt csak a jobb detektorok képesek időben észlelni és jelezni (Beltronics RX65 Euro , Bel Target 966R/RM , Valentine One V1). A 30e Ft-os kategóriától ne is várjunk jelzést, maximum a doboz közvetlen közelében, ami már késő. A leghatásossabb védelmet a GPS alapú radardetektorok jelzik a legbiztoságosabban (Kiyo GPS U1, Whistler detektorok). A Ka sáv magas frekvenciája miatt, annak érzékelését sok dolog befolyásolja (pl: forgalom, eső, detektor beállítása), ezek a drágább detektorok dolgát is sokszor megnehezítik.
Lézeres sebességmérés nem jelezhető előre?
De igen, amennyiben a készülék érzékeli a szóródó lézersugarakat, akkor lehet pár másodpercünk arra, hogy lassítsunk. Ezt az érzékelési időt és érzékenységet tovább növelhetjük egy külső lézerérzékelő felszerelésével, mely nagyban megnöveli esélyeinket lézeres sebességméréssel szemben. Nem beszélve a lézerblokkolóról, melyek az igazán kényelmes megoldást jelenthetik a lézeres mérők ellen.
A traffipax-jelzők mindig időben jelzik a lézeres mérést?
Nem minden esetben, mivel a lézeres sebességmérő készülékek ellentétben a hagyományos traffipaxokkal nem folyamatosan sugároznak, csak ha a kezelő úgy ítéli meg, a közeledő jármű feltehetően átlépi a sebességkorlátozást. Ha egyértelműen nem hajt gyorsan a mérendő gépkocsi, a kezelő nem mér sebességet.
A lézersugár átmérője a távolsággal arányosan fokozatosan növekszik, 100m távolságban kb. 40cm, 1000m távolságban pedig kb. 4m, ezért a 200-250m-nél közelebbi mérés esetén nem minden esetben éri el a rendszám táblára célzott lézersugár a szélvédőn elhelyezett detektort. Ezekben az esetekben a külső érzékelő vagy a lézerblokkoló nyújthat szinte biztos jelzést. A radardetektorok leginkább nagy távolságú lézeres mérésnél nyújthatnak védelmet, ahol a sofőr szabad szemmel nem láthatja a sebességmérő készüléket. Ajánljuk, használjon külső lézerjelzőt, melyet a rendszám közelében kell elhelyezni.
Legálisak az úgynevezett "radar-jammerek", a radar zavarók?
Nem, a radar(!) zavarók, nem legálisak, sőt akár büntetést is vonhat maga után használatuk, ellenben a lézerblokkolóval, mely helyesen használva elfogadott.
Mindig jelez a radardetektor?
Nem, nem csodaszer, csak egy hatásos segédeszköz. A detektorok gyártója mindent megtesz, hogy a lehető legjobb hatásfokkal és a lehető legkevesebb fals riasztással segítse tulajdonosait a traffipax detektor, a büntetéstételeket tekintve bármelyik behozhatja vételárát már akár egy jelzéssel.
Jobb a kilenc, tíz sávos detektor?
Nem. Egyértelműen rosszabb lehet, hiszen Magyarországon gyakorlatilag csak 2 sávon (+ lézer) dolgoznak traffipaxok. A többi sáv csupán fals riasztást okozna.
Mi az az SWS?
Safety Warning System. Pl. baleseteknél radarjelet sugárzó jelző bójákat helyeznek ki, mely figyelmeztet a sebesség csökkentésére. Sajnos egyelőre Magyarországon nem használnak ilyet, pedig egyes készülékek ezek jelzésére is fel vannak készítve.
Hogyan blokkolhat egy parkolószenzor?
Az AL Priority parkolószenzor optikai úton határozza meg az akadály távolságát parkolás közben.
A lézerdióda egy impulzust bocsájt ki, miközben a négy érzékelő figyeli az esetleges visszaverődést a tereptárgyakról. A parkolószenzor 905 nanométeres hullámhosszon működik, mely megegyezik a rendőri lézeres sebességmérők, lézeres traffipaxok működési frekvenciájával.
A parkolószenzor működését a beérkező idegen lézer jel (tehát a nem az AL Priority által kibocsájtott impulzus) zavarja. Ezt érzékelve az ALP jelzi a sofőrnek, hogy a parkolószenzor átmenetileg nem tudja ellátni a feladatát, és automatikusan megpróbálja helyreállítani az érzékelést.
Gyors sorozatban impulzusokat bocsájt ki, és ellenőrzi a visszaverődő jeleket. Ez megzavarja a rendőri sebességmérő készülékeket, ezért az ALP az előre beállított 4 vagy 8 másodperc után (vagy amire állítottuk) automatikusan lekapcsol, hogy ne akadályozza a további mérést.
"5. A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet módosítása
5. § (1) A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 3. §-a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.”"
(Magyar Közlöny 2012. évi 110. szám, 18576. oldal)
Az AL Priority lézerblokkoló készülékeket itt találod >
Hány fejes lézerblokkolót vegyek?
Az ajánlott fejszám leginkább a gépkocsi méretétől függ.
Egy lapos autóra kevesebb blokkoló fej is elegendő, míg egy magas egyterűre vagy terepjáróra több fejet szükséges szerelni a biztos védelem érdekében. Általánosságban elmondható, hogy legalább két fej szükséges irányonként a megfelelő védelemhez, tehát kettő blokkolófej előre, kettő blokkolófej hátra, az AL Priority lézerblokkolóból viszont egy blokkolófej is elég irányonként, az extrém érzékelési teljesítménye miatt.
Az AL Priority (ALP) rendszerből miért elég normál személyautóra egy fej egy irányba?
Megnövelt érzékenysége lehetővé teszi, hogy egy érzékelő fejjel is megfelelő védelmet adjon.
Elég elölről védekezni, vagy hátsó védelemre is szükségem van?
A gyakori hátsó mérések, valamint az új követő autós sebességmérések miatt javasoljuk a hátsó védelem kialakítását is.
Hány blokkoló fejre van szükség a hátsó védelemhez?
Ez nagyban függ a gépkocsi méretétől és kialakításától, de jellemzően kettő blokkolófejre van szükség. Személyautó esetén az AL Priority készülékből elég egy szenzor is a jármű hátuljára.
Hány diódát tartalmaz egy darab AL Priority érzékelő?
Öt darabot, négy érzékelő-diódát és egy adó lézerdiódát. Ezzel egyedülálló a piacon.
Legális az AL Priority használata?
Igen, az ALP parkolószenzorának használata legális, CE bizonylattal, E-minősítéssel (és az ezt bemutató plasztik kártyával) rendelkezik, valamint pakolószenzorként üzemel.
Szerelhető az ALP blokkoló fej vízszintesen és függőlegesen is?
Igen, a megnégyszerezett érzékelő diódák miatt a fejek vízszintes vagy függőleges elhelyezése nem befolyásolja az érzékelést, ámde a válasz sugárzást némileg igen, így a legjobb a vízszintes felszerelés, de szükség esetén szerelhető függőlegesen is.
Miért nem jelez a radar detektorom, ha elhaladok egy rendőrautó mellett?
A radardetektor a traffipax jeleit tudja érzékelni, ha az be van kapcsolva és kibocsájtja azokat. Ha nem aktív a radar, akkor a detektor nem fog jelezni.
Mozgásban lévő rendőrautó, vagy civil gépkocsi is tud sebességet mérni?
Igen, a rendőrség újra üzembe helyezte a Fáma3 lézeres sebességmérőket, amivel kiválóan tud mozgás közben is felvételt készíteni a gyorshajtásról.
Hol lehet megnézni a gyorshajtás fotót az interneten?
Megmérték a sebességed? Levelet kaptál? Az így elkészült drága traffipax fotókat itt tudod megnézni: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/trafficpoint.html. Büntetési tételeket itt tudod megnézni: Gyorshajtás büntetési tételei!